dinsdag 14 augustus 2018

Open brief aan Menzis over anti depressiva

Beste Menzis
Ik lees de discussie over #Menzis met pijn in mijn hart. Hoezo wordt
antidepressiva niet meer vergoed als je niet kunt aantonen dat je depressie
niet meetbaar verbeterd?
Ik begrijp het niet. Je kunt een depressie niet zomaar verbeteren
door ‘even’ antidepressiva te gebruiken het helpt hooguit op die manier
dat je misschien wat minder neerslachtig bent de hele dag door.

Ik heb de onbekende aandoening 22q11 waardoor het stofje dat
dopamine heet bij mij minder goed werkt. Prikkels zoals harde geluiden
(gillende kinderen, harde muziek) komen bij mij harder binnen dan bij
een ander. Ik kan me hier niet goed voor afsluiten omdat het niet goed
gereguleerd wordt. De informatieverwerking gaat in mijn hoofd wat
trager waardoor mijn hoofd sneller ‘vol’ zit. Ik heb hierdoor veel rust
en ruimte nodig voor mezelf.

Sinds dat ik #antidepressiva gebruik worden mijn emoties beter
gereguleerd en ken ik minder diepe dalen dan voorheen. Echter zal
ik altijd last hiervan blijven houden waardoor ik dit medicijn zal moeten
blijven gebruiken.
Ik heb het geaccepteerd dat dit medicijn mij helpt om mijn dagelijkse
leven dragelijker te maken. Het stoort mij echter dat een zorgverzekeraar
zoals #Menzis het blijkbaar niet begrijpt hoe het is als je dagelijks met
depressies geconfronteerd wordt. Een #depressie is niet iets dat je
zomaar even uitschakelt.

Ook al heb ik antidepressiva ik heb nog dagelijks te maken met negatieve
gedachten, emoties en paniekaanvallen. Dit zijn dingen die niet zomaar
even teverbeteren zijn met antidepressiva! Zou ik daarom mijn medicatie
niet meer vergoed mogen krijgen? het is gewoon te zot voor woorden!
Het is niet ok om van mensen die al in een depressie zitten en kwetsbaar zijn
te verwachten dat ze ‘meetbare’ resultaten kunnen aantonen binnen
afzienbare tijd. Je moet deze doelgroep met rust laten en ondersteunen.
Mensen met een depressie hebben al strijd genoeg zonder ook nog voor hun
medicatie te moeten strijden.

Anne Houtsma

Mijn gedicht over dit onderwerp
http://eenandereroute.blogspot.com/2018/08/depressie.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten