zondag 4 augustus 2013

Een terugblik

Een uitdaging!
Het is alweer bijna september. Vorig jaar rond deze tijd was ik op zoek naar een nieuwe stage toen ik op het idee kwam om Daniella Krijger te benaderen of zij nog hulp nodig had. Dat bleek een hele goede zet te zijn. We mailden wat heen en weer en van het 1 kwam het ander. Eerst moest er nog nagevraagd worden of ik wel zelfstandig thuis mocht gaan werken en of Hoezo Anders wel aan de criteria van een stage vol deed. Gelukkig kreeg ik groen licht en mocht ik aan de slag!

Ik vond het spannend om zelfstandig te gaan werken. Ik was benieuwd of ik wel mezelf zou kunnen motiveren om thuis te werken. Het was een echte uitdaging voor me. De consulent die ik op dat moment had kwam met allerlei tips om mij te helpen hierin. Uiteindelijk heb ik geen van die tips nodig gehad, ik kon het op mijn eigen manier.

Aan de slag met twitter!
Een van de 1e dingen die ik mocht gaan doen was twitteren. Ik dacht bij mezelf oh jee ik weet helemaal niet hoe dat moet! Ik besloot om een eigen twitter account aan te maken, zo kon ik meteen leren hoe het moest. En wat een verrassing, ik bleek het hartstikke leuk te vinden! Ik twitterde me helemaal suf. In korte tijd bereikte ik de 1000 tweets en al snel had ik bijna 200 volgers. Ik wist niet hoe ik het deed, maar blijkbaar vonden mensen het interessant wat ik te melden had.

Een nieuwe weg
In november had ik een evaluatie gesprek op de SW om te horen hoe het met de stage verliep. Dit gesprek bleek uiteindelijk een keerpunt in de periode op dat moment te worden. Ik werd voor de keuze gesteld of ik ging terug de Sociale werkplaats op, of ik ging weer de Wajong in. Ik had nog een te grote achterstand voor de arbeidsmarkt. Op het moment dat ik dat te horen kreeg zakte de grond onder mijn voeten weg. Ik snapte er niks van, ik had hartstikke veel geleerd het afgelopen jaar hoe kon ik nu nog een achterstand hebben?

Uiteindelijk bleek het voor mij alleen maar goed te zijn dat ik de keuze kreeg om mijn vrijheid terug te krijgen. Ik zat ineens weer boordevol inspiratie en startte zelfs een eigen Blog. Mijn stage bij Hoezo Anders mocht ik gelukkig af maken, wat heel fijn was want ik had er nog genoeg te leren!

Je talenten ontdekken via De Broekriem
Via twitter kwam ik de Broekriem tegen. Hun positiviteit sprak me meteen aan en ik dacht misschien is het wel leuk om me hier ook voor in te zetten. Dan leer ik meteen veel nieuwe mensen kennen en wie weet wat Hoezo Anders daar nog aan heeft. Zodoende meldde ik mij aan. Omdat het in Amersfoort nog niet was opgestart voor de Broekriem moest er in het begin vooral veel worden opgezet. Alles moest worden uitgezocht, de locatie en wat voor activiteiten we gingen organiseren. Ook moest er bekendheid komen voor de Broekriem in Amersfoort. Gelukkig verliepen de aanmeldingen vanaf de 1e activiteit al heel vlot.

Al gauw merkte ik dat de Broekriem meer tijd in beslag nam dan ik had ingeschat. Ik vroeg Daniella of ze het goed vond dat ik Hoezo Anders even op een lager pitje zette. Mijn stage was inmiddels afgerond maar ik deed nog wel vrijwilligers werk. Ik had ontdekt dat ik graag andere mensen met een beperking wil helpen, het wiel hoeft niet opnieuw uit gevonden te worden!

Ontdekking en inzicht met de Talententafel
In maart kwam Maartje Koppen met de talenten tafel naar Amersfoort. Deze activiteit gaf mij het inzicht dat ik eigenlijk niet meer in de administratie wilde blijven werken. Ik vertelde aan 1 van de deelnemers hoe leuk ik het vond om activiteiten te organiseren voor mensen en nieuwe mensen te leren kennen. Ze zei toen: ‘Ik zie dat je ervan geniet, je straalt gewoon!’ Op dat moment viel het kwartje. Ik besloot uit te zoeken wat mijn mogelijkheden waren om iets in deze richting te gaan doen.

Via het uwv kreeg ik een jobcoach aan wie ik mijn enthousiastme en passie over deze nieuwe ontwikkeling vertelde. Samen kwamen we toen op het idee om me weer aan te melden voor een opleiding.

Nu ben ik een jaar verder en sta ik in de startblokken om met deze nieuwe richting mezelf verder te ontwikkelen en hopelijk mijn kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Samen met Lotte Klene wil ik activiteiten voor mensen met een beperking gaan organiseren. Dit sluit weer prima aan op wat ik ga leren in mijn opleiding.
Kortom, alles lijkt eindelijk in elkaar te passen. Heb ik na lang zoeken nu dan de juiste route gevonden?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten