maandag 2 juni 2014

Opkomen voor jezelf!

Moeilijk
Vanmorgen zat ik met mijn studie groepje in een rumoerige kantine op school. We waren theorie opdrachten aan het bespreken en verwerken. Nu moest ik op een gegeven moment vertellen wat ik gezien had als observant. Ik kreeg alleen niet de gelegenheid om het te vertellen want een paar jongens van het groepje waren steeds met elkaar aan het praten. Ik vond het erg vervelend dat ik niet de gelegenheid kreeg om mijn zegje te doen.

Leermoment
Even later gingen de jongens even buiten roken en heb ik met de dames waar ik goed mee kan opschieten mijn ergernissen gedeeld. Zij wilden me wel helpen om ervoor te zorgen dat ik de kans kreeg om mijn zegje over deze situatie te doen als ze terug kwamen van de pauze.
Dit was een uitstekend leermoment voor mij om te leren op te komen voor mezelf en te werken aan mijn onzekerheid.

Groei
Toen ze dan ook terug kwamen van de korte pauze vertelde ik dat ik het niet zo leuk vond dat ze mij niet de aandacht gaven om mijn zegje te doen. Ik voelde mijzelf bij wijze van spreken een stukje groter worden. Ik bleef er niet weer een hele week mee rondlopen dat er over me heen gepraat werd! Het was lastig om duidelijk te praten in de lawaaiige kantine en hun aandacht vast te houden. Maar het is me gelukt. Nu ben ik weer een stukje gegroeid.
Ze reageerden begripvol en zouden proberen er rekening mee te houden.

Verleden en heden
Vroeger vond ik dat ik het niet waard was om assertief te zijn. Ik vond mezelf lelijk en dit werd bevestigd door mijn klas genoten. Later ging het in werksituaties ook verkeerd met collega’s. Dit was wederom niet bevorderlijk voor mijn zelfvertrouwen en zelfbeeld. Dankzij deze opleiding leer ik nu stapje voor stapje om voor mezelf op te komen gewoon omdat ik er ook mag zijn.

1 opmerking:

  1. Opkomen voor jezelf is inderdaad heel belangrijk.. ik heb er ook nog moeite mee. Goed dat je het verteld heb! Ga zo door :)

    BeantwoordenVerwijderen