zaterdag 24 mei 2014

Stilstaan bij jezelf

Afgelopen woensdag werd ik bevangen door mijn oude vertrouwde angst. Is het allemaal niet te veel voor me? Verwacht ik niet veel te veel van mezelf? Waarom wil ik dit eigenlijk? Doe ik dit voor mezelf of doe ik dit omdat ik mezelf wil bewijzen voor een ander?

Overzicht
Ik raakte woensdag van slag omdat ik een afspraak in het UMC gemist had. Het ging helemaal verkeerd met reizen. Op zo’n moment overzie ik het allemaal niet meer. Als het niet gaat zoals het moet gaan raak ik de grip kwijt. Dit is iets wat ik nog moet leren om beter mee om te gaan. Er is nog heel veel wat ik moet/wil leren. Daarom ben ik ook blij dat ik deze opleiding doe anders was ik daarin niet zo ver gekomen als nu.

Angst
Er zijn nog zoveel oude angsten die ik moet loslaten. Zo is er de angst die stiekem mee kijkt of ik het allemaal wel aan kan. Over het algemeen gaat de opleiding best goed. Aan de ene kant denk ik: och ik kan het allemaal makkelijk aan ik snap wat er gevraagd wordt en ik leer ontzettend veel. Ook lever ik netjes mijn opdrachten op tijd in en haal ik goede cijfers voor Engels, Nederlands en rekenen. Ik kom prima mee in de klas.

Balans
Aan de andere kant als het allemaal niet loopt zoals het lopen moet raak ik snel van slag en verlies ik het overzicht. Op zo’n moment denk ik: laat me toch allemaal met rust! Waarom wil ik toch altijd zo veel? Waarom kan ik niet gewoon gelukkig zijn zoals ik ben zonder zo veel van mezelf te verwachten? Omdat ik tegelijk ook weet dat ik wél meer kan. De sleutel is balans vinden hier in. Ik heb uitdaging nodig ik kan niet goed stil zitten dus ik moet en wil gewoon veel doen. Toch heb ik ook mijn rust nodig.

leerdoelen
Op school begint nu mijn laatste periode van dit jaar. Hierna zal besloten worden door de docenten of ik door mag naar het 2e jaar. Ik wil de komende zomer door werken op mijn stage om mijn gemiste uren in te halen. Ik kan dan ook zien hoe het werken gaat zonder de druk van school en me richten op mijn leerdoelen zodat ik na de zomer klaar ben voor het 2e jaar! Ik ga ervoor!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten