woensdag 10 december 2014

Dromen zijn bedrog..(of toch niet?)


Dromen

De meeste mensen die mij vast volgen weten inmiddels wel dat ik een enorme dromer ben. Ik droom wat af. Toch moet ik bij tijd en wijle ook reeƫl zijn. Wat kan ik wel en waar loop ik toch echt tegen aan? Zo ben ik vol enthousiastme deze opleiding begonnen waar ik nu mee bezig ben (Maatschappelijke Zorg) niveau 3 en zou ik hierna het liefst doorstuderen tot HBO aan toe. Af en toe wordt je echter met je neus op de feiten gedrukt: er zijn nog veel dingen waar ik aan moet werken.

HBO
Afgelopen maandag sprak ik een klasgenootje, zij heeft een HBO opleiding gedaan voor deze opleiding. Ze zakte echter 6 keer op een examen van het 1e jaar en moest toen een niveau naar beneden. Ik heb haar even uitgehoord wat je zoal moet kunnen voor een HBO opleiding, dat was even slikken. Je krijgt elke dag huiswerk en moet dit ook echt maken anders loop je achter. Nu is dit niet mijn sterkste punt, planning en discipline daar schort het nog wel eens aan. Ook moet je een stuk of 30 droge, dikke theorieboeken lezen.. ik heb nu al moeite met een boek over dementie waar ik niet goed doorheen kom.

Ik wil een goede beroepskracht zijn
Kortom er zijn nog een heleboel vlakken waar ik me in kan ontwikkelen. Theoretisch zou ik misschien de kennis wel hebben maar het plaatje moet compleet zijn. Alles waar ik nu moeite mee heb zou ik dan in de vingers moeten hebben. Als ik het heb over mijn dromen om verder te leren zegt mijn vader steevast dat ik eerst maar moet zorgen dat ik een goede beroepskracht wordt. En hoe vervelend ook, ik denk dat hij hier wel gelijk in heeft. (Hoera hoor ik hem nu denken) Ik mag mezelf de tijd geven om me goed te blijven ontwikkelen. Ik wil goed mee komen op de arbeidsmarkt en het beroep waar ik nu voor aan het leren ben zo goed mogelijk kunnen uitoefenen en niet weer falen als het er op aan komt.

Een ruwe diamant
Vandaag sprak ik mijn arbeidscoach van het UWV, een heel prettig invoelend mens is dat. Zij ziet mijn kwaliteiten en talenten. Zij zegt ook: ‘We moeten je niet te veel pushen om een betaalde baan te zoeken je bent een ruwe diamant die geslepen moet worden en die tijd nodig heeft. Ik mag deze tijd nemen.’ Het is zo fijn om dit te horen van degene die in het UWV over mijn Wajong gaat. Zeker met de komende participatiewet en quotum druk in aankomst. Ik hoop ook echt van ganse harte dat iedere Wajonger zijn of haar tjid krijgt die hij of zij nodig heeft net als ik. De komende tijd blijf ik me keihard inzetten om te zorgen dat ik mezelf blijf ontwikkelen en blijf groeien. Ik zie wel hoe ver ik kom, Ik geef mezelf de tijd die ik nodig heb.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten