zaterdag 18 november 2017

Het feest van Sinterklaas

Vandaag is de jaarlijkse intocht van sinterklaas. Zoals ieder jaar sinds de discussie over zwarte piet begonnen is, zijn er vooral grote mensen die het feest en plezier voor de kinderen verpesten. Het is nu al zo erg dat er zelfs commando’s bij de intocht aanwezig moeten zijn om het vooral ‘gezellig en vrolijk’ te houden. Ik houdt mezelf eigenlijk altijd afzijdig van deze discussie toch wil ik hier nu graag wat over kwijt want zijn we niet eigenlijk de gedachte achter dit feest aan het vergeten?


Het eigenlijke plezier van dit feest:
In Nederland vieren we al jaren op 5 december het Sinterklaasfeest. Ieder jaar is het weer een grote belevenis voor alle kinderen: die man met die lange witte baard en imposante stem, zijn zwarte knechten, de cadeautjes, de sinterklaasliedjes, het snoepgoed, de stoomboot, je schoen zetten… Je baby zal er te klein voor zijn om er écht iets van mee te krijgen – je hoeft voor hem nog geen Sinterklaas en Zwarte Piet in te huren.
Bron


In Nederland groei je op met de sinterklaas traditie. Reikhalzend kijk je vanaf september al uit naar de intocht van Sinterklaas. Ik weet nog goed hoe spannend ik het zelf altijd vond. Was ik het hele jaar lief genoeg geweest? Zou ik cadeautjes krijgen of de roe? Als kind zijnde had alle sprookjesachtige geheimzinnigheid een grote invloed en ik heb er dan ook vooral fijne herinneringen aan.
Okay, later toen ik wat ouder werd had ik vooral ‘last' van alle spanningen rondom het feest vanwege de beperking die ik heb, maar vooral de vroege jeugdherinneringen zijn fijn en warm. Samen met je ouders en zussen de cadeautjes uitpakken. De spanning als er op het raam wordt geklopt en een hand pepernoten en snoep de kamer in gooit. Met zn allen de zak met cadeautjes open maken.
is dat iets wat we onze kinderen van deze generatie nog mee kunnen geven of wordt dat nu verpest door alle negativiteit rondom zwarte piet?


Ik werk met ouderen in de zorg en ook zij vinden het jammer dat er zoveel gediscussieerd wordt over het fenomeen ‘zwarte piet’ het is iets wat al zolang bestaat dat het moeilijk is om die traditie te doorbreken.
De vraag is of dit goedschiks kan of kwaadschiks moet? De discussies erover lopen hoog op en ook de protesten tijdens de jaarlijkse intocht zorgen voor veel onrust in het land. En dat is zonde want op de dag van de intocht zou het voornamelijk om het plezier van de kinderen en de vrolijkheid moeten gaan. De kinderen die vol verwachting uitkijken naar Sinterklaas en ‘Zwarte piet’. Dat is wat we met z’n allen in stand willen houden. De fijne herinneringen die je zelf hebt aan Sinterklaas doorgeven aan de volgende generatie. of dit nu met Zwarte piet of gekleurde Piet is, de magie moet blijven!

2 opmerkingen: