zaterdag 11 november 2017

Hoe ga ik na 2018 overleven?

Hoe ga ik na 2018 overleven?
Sinds de uitzending van Een Vandaag op 25 oktober over de Wajong gaat het gelukkig wat beter met me. Ik kreeg veel mooie reacties op Twitter. Je kunt zien dat het mensen raakt en dat het eigenlijk van de zotte is wat het kabinet van plan is. Want waarom wordt er steeds maar gekort op een al kwetsbare doelgroep terwijl er op zoveel andere gebieden teveel geld verspild wordt? Het is te belachelijk voor woorden dat dit anno 2017 nog steeds gebeurt in een land als Nederland en wij laten het gebeuren!

Een nieuw begin
Op donderdag 2 november ben ik weer gestart met vrijwilligerswerk. Ik vond het best eng om deze stap te zetten maar ik kon er niet onderuit. Eigenlijk vond ik het ook wel fijn om weer onder de mensen te komen en ik krijg weer ritme. Ik probeer het nu bij een dagbesteding in een verzorgingshuis waar mensen uit de wijk komen die dementerend zijn. Dit is gestructureerd werken wat ik gewend ben en prettig vind. Ik was wel wat zenuwachtig van te voren maar dat is normaal. Ik had er eigenlijk wel een goed gevoel bij. Mensen vinden het altijd gek dat ik meteen aanvoel of iets een goede plek voor mij is, maar dat is gewoon echt zo.

Ik werd prettig ontvangen door de activiteitenbegeleiders en het is een mooie ruimte. Er hangt een goede sfeer en dat is voor mij heel belangrijk want ik pik dat direct op. De ochtend vloog voorbij en aan het eind wist ik: dit wordt mijn nieuwe werkplek. De mensen reageren goed op mij (en ik op hun) en de begeleiding is prima. Ik wil hier heel graag blijven. De vraag is alleen hoelang dit kan en mag van het UWV. Dit blijft een lastige instantie. Heb je eindelijk de werkplek gevonden die bij je past, mag je er niet blijven om vrijwilligerswerk te doen terwijl dit juist zo goed is voor mij nu.

Verstoppen?
Enfin, het lijkt voor mijn gevoel alsof mijn situatie 180 graden positief gedraaid is. Ik voel me veel beter en heb weer een beetje vertrouwen in mezelf wat ook fijn is. Ik zat helemaal aan de grond door de teleurstelling en ik heb best wel een pittige periode achter de rug met de twee staaroperaties die ik gehad heb. Daarbij nog extra spanningen voor de opnames met Een Vandaag. Ik ben heel blij dat ik dat mag doen, maar vind het ook heel eng natuurlijk.
Ik stel mezelf kwetsbaar op en kan me voor mijn gevoel niet meer ‘verstoppen’ dat ik een Wajonger ben..

Zorgen voor de toekomst
Er hangt helaas nog een donkere wolk boven mijn hoofd en dat van alle andere Wajongers en mensen met een beperking. Die donkere wolk is ons kabinet met hun oneerlijke plannen. Ik maak me veel zorgen over mijn financiĆ«le situatie. Ik red het nu iedere maand net, zonder dat ik ‘gekke dingen’ doe zoals leuke uitstapjes of winkelen. Hoe moet dat volgend jaar als ik een aanvullende verzekering moet nemen? Ik heb een nieuwe bril nodig omdat mijn ogen nog steeds niet in orde zijn. Krijg ik de zorg die ik nodig heb? Kan ik mijn boodschappen betalen? Mag ik nog ademhalen of moet ik hier straks ook belasting voor gaan betalen? Het is gewoon oneerlijk! Wij hebben nu eenmaal die extra zorg
nodig daar hoeven we toch niet voor gestraft te worden? Stop de korting en geef ons wat we nodig hebben, alsjeblieft!

Uitzending eenvandaag 25 oktober
https://tvblik.nl/eenvandaag/25-oktober-2017

Geen opmerkingen:

Een reactie posten