dinsdag 28 mei 2013

Als een vis in het water

Dinsdag 28 mei 2013
‘Dit zijn de goede dagen...’


Weer naar school!
Vandaag had ik een intake gesprek op school. Ik wist niet wat ik ervan moest verwachten. Ik dacht eerst dat het 1 op 1 was, maar toen ik gister belde om te zeggen dat ik toch vandaag wilde komen begreep ik dat er meerdere mensen zouden komen. Ik was dus op allebei voorbereid. Ik vind het wel apart, dit jaar is het 10 jaar geleden dat ik mijn diploma voor administratief medewerker heb gehaald. Ik hoop dat het deze keer wel goed lukt om me te settelen op de arbeidsmarkt. Ik heb van mijn fouten geleerd. Open en eerlijk zijn dat is de beste manier om begrip te krijgen voor je situatie.


Afijn, ik kwam de school binnen en werd begeleidt naar de klaslokaal waar ik moest zijn. Ik was de 1e. Na een tijdje kwam de mentor en mochten we naar binnen. Uiteindelijk zaten we met een groep van 12 mensen, er waren nog een paar laat komers. Het viel me op dat ze gelukkig niet allemaal 16 jaar waren maar iedereen was al volwassen. De jongste waren 18 jaar. Dat viel me alweer mee.


De kennismaking
We gingen in een kringetje zitten maar we hoefden gelukkig niet over het weekend te vertellen. Er werden associatie kaarten neergelegd. Van deze kaarten mocht je er een of meer uitzoeken en daar een verhaal bij vertellen. Ik had voor een pad omhoog gekozen. Per trede verder jezelf ontwikkelen en groeien. Zoiets heb ik ervan gemaakt. Ach ja, je moet wat bedenken he. Het duurde best lang voordat iedereen geweest was en ieder had z’n eigen verhaal er bij bedacht. Dat vind ik altijd wel grappig om te zien.


Na afloop van deze korte introductie ochtend was er nog een half uur voor 12 leerlingen een kort individueel gesprekje per leerling met de mentor. Toen ik aan de beurt was, was hij erg enthousiast hij zei: ‘Je kan zien dat je het naar je zin hebt, je bent hier goed op je plek.’ Dat is natuurlijk altijd fijn om te horen! En verdomd, het was ook zo: ik voelde me als een vis in het water.
Er werd me aangeraden om eerst niveau 3 (dit wordt dan maatschappelijke zorg) te gaan doen dan kan ik altijd nog switchen naar niveau 4. Ach, dat lijkt me op zich wel een goed idee dan ligt de lat ook net wat minder hoog. Maar eerst moet ik nog een stageplek vinden voordat ik definitief wordt toegelaten!


Een telefoontje
Nu wil het ‘toeval’ dat ik vanmiddag een telefoontje kreeg van iemand van Amerpoort. Ze hadden mijn mail gelezen en vroegen of ik nog op zoek was naar een stageplek. Ze hadden de stageplekken overgenomen van personeelszaken (of iets dergelijks) en namen daarom contact op. Nu heb ik vanmiddag de naam van de opleiding door gemaild waar ik een stage plek voor zoek en nu maar hopen dat ze daar een plekje voor me hebben, dan is alles in kannen en kruiken! Zo komt alles hopelijk nog op zijn pootjes terecht.


Ik heb het gevoel dat dit echt de juiste richting voor me is, tenzij ik verder kan met het schrijven wat ik natuurlijk ook graag doe. Hopelijk zal de opleiding en de stage me dan ook goed afgaan en hoef ik niet weer te rekenen op onbegrip. Ik ga het nu anders aanpakken, ik ben er open en eerlijk over wat ik wel en niet kan. We zullen zien wat het oplevert!

Positieve reacties zijn altijd welkom op deze blog, mijn mail houtsmaanne@hotmail.nl of via twitter @houtsmaanne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten