vrijdag 21 februari 2014

Aanpassen en communicatie

Nieuwe stage?
Deze week was een pittig weekje. Ik ben woensdag begonnen met stage lopen bij Sherpa. Ik weet nog niet of ik hier kan blijven. Ik volg namelijk een BBL opleiding en bij Sherpa kun je kennelijk alleen stage lopen als je een BOL opleiding hebt. Ik hoop dat hier een mouw aan te passen is. Het lijkt me namelijk een leuke en interessante plek om stage te lopen.


Doelgroep
De doelgroep is mensen met een verstandelijke beperking. De niveaus zijn erg verschillend. De éen heeft een ernstige verstandelijke beperking de ander is lichamelijk beperkt. Weer een ander is zwaar autistisch. De kunst is te zien wie wat voor soort begeleiding nodig heeft. Het is voor mij dus vooral veel observeren en leren de komende periode.


Verschillende activiteiten
Het is grappig te merken hoe snel ik me kan aanpassen aan een situatie. Werken met gehandicapten is heel anders dan werken met bejaarden. Met de bejaarden deden we vooral groepsactiviteiten. Met deze doelgroep is dat niet echt mogelijk. De meeste cliënten leven in hun eigen wereldje. Je geeft ze dus een werkje wat ze aan kunnen en leuk vinden om te doen. Zoals bijvoorbeeld de een houdt van puzzelen die geef je een puzzel van 90 puzzelstukjes. Een ander kan een puzzel van 200 stukjes aan. Een andere cliënt vind het leuker om te tekenen. Zo is er een man die graag op een stoel zit en tijdschriften verscheurt. Sommige zitten liever op zichzelf in een rustig hoekje. Die laat je zoveel mogelijk met rust.


Communicatie
Het is belangrijk iedere cliënt op zijn eigen niveau te benaderen. Tegen de een praat je op een kinderlijke toon. Er is bijvoorbeeld een cliënt die is zwaar autistisch tegen haar moet je met korte duidelijke zinnetjes communiceren anders is dat verwarrend voor haar. Ook moet je eigen aanwezigheid niet te druk zijn. Ben ik bij vrienden en familie altijd luid en duidelijk aanwezig hier ben ik juist rustig en op de achtergrond. Het is interessant om te zien hoe de cliënten op nieuwe personen reageren. Gister werd het meisje dat zwaar autistisch is opgehaald om naar huis te gaan. Toen ze weg ging kwam ze ineens naar me toe en gaf me een soort van handje. Dat vond ik een heel lief gebaar. Ik vind het fijn dat mensen het prettig vinden als ik aanwezig ben!

Het is nu even spannend of ik nu wel of niet hier kan blijven om stage te lopen. Ik hoop het wel. Ik wil graag meer leren over deze doelgroep.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten