zondag 11 december 2016

Als Wajonger aan de slag!

Sinds begin oktober ben ik met veel plezier bij een nieuwe werkplek aan de slag. Dit is geregeld door het re-integratiebedrijf. Het zit in Doorn dus is niet zo ver van mijn huis.
Ik heb het er naar mijn zin en ik merk dat ik hier op mijn plek ben. Toch zijn er praktische dingen waar ik tegenaan loop. Wat ik het belangrijkste vind is dat de bewoners zich bij mij op hun gemak voelen en ik ben in mijn element als ik voor mensen kan zorgen.

Een fijne ochtend
Afgelopen woensdag ging ik weer naar het verzorgingshuis. Toen ik binnenkwam werd er net koffie en thee gedronken. Een van de bewoners zei tegen mij: ‘je ogen stralen alsof je iemand bent tegen gekomen die je goed kent.’ Zo leuk om zo’n compliment te krijgen. Ik heb er tijdens mijn stage hard aan gewerkt om een prettige, rustige uitstraling naar de mensen toe te hebben en dat werpt zijn vruchten af. De ochtend verliep gezellig en gemoedelijk, mijn directe collega had een leuk spel meegenomen wat we met een aantal mensen speelden. Aan het eind van de ochtend merkte ik dat ik al best moe was van alle indrukken.

Duidelijkheid
Ik merkte maar weer hoe prettig ik het vind dat mijn collega de ochtend al had gestructureerd en gepland. Tijdens de lunch werkte ik samen met een van de verzorgenden die op de afdeling werken. Dit verliep niet helemaal soepel wat me maar weer duidelijk maakte hoe belangrijk het is dat mensen mijn achtergrond weten.
Ik vind het prettig als iemand mij gewoon vertelt wat ik moet doen zolang ik het overzicht nog niet heb. Er zijn nog teveel indrukken om dit al meteen goed te overzien. Ik merk dat sommige collega’s dit niet goed snappen en dat is ze ook niet kwalijk te nemen want ze kennen mij nog niet zo goed.

Eerlijk zijn wat er is
Binnenkort ga ik met het re-integratiebedrijf en mijn directe collega hierover in overleg om ervoor te zorgen dat de samenwerking met iedereen zo soepel mogelijk verloopt.
Ik weet dat ik eerlijk moet zijn over mijn achtergrond maar ik blijf dit moeilijk vinden. Ik wil zo graag goed functioneren maar dat kan alleen als iedereen weet wat er met mij aan de hand is.
Dan kan er rekening worden gehouden met mij en kan ik ook op mijn eigen tempo groeien.
Ik blijf het lastig vinden om mensen uit te leggen wat ik nu precies heb.
Maar juist op deze werkplek nu ik de mogelijkheid heb om door te groeien en mezelf verder te ontwikkelen is openheid belangrijk. Ik moet er niet meer omheen draaien en eerlijk zijn hoe moeilijk ik dat ook vind.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten