zondag 3 januari 2016

Van cliënt naar begeleider

Van cliënt naar begeleider

Dit verhaal begint in 2006. Ik werkte toen een aantal weken op de Sociale werkplaats in Utrecht omdat ze wilden zien wat ik goed kon en waar ik tegen aan liep. Na die 6 weken werd mij gevraagd of ik op de wachtlijst wilde voor de Sociale werkvoorziening en ik zei ja. Ik vond dit een erg moeilijk besluit maar ik wist dat dit voor mij de weg was die ik moest gaan. Ik zat er op dat moment helemaal doorheen en ik wist dat ik deze bescherming nodig had. De wachtlijst was 3 jaar.

Weer aan het werk
In 2009 was het dan eindelijk zover ik mocht naar de sociale werkplaats in IJsselstein. Ik vond het spannend om weer 16 uur te gaan werken. Tot dan toe had ik vrijwilligerswerk gedaan voor 2 halve dagen en toneel dat is wel even wat anders dan echt weer aan het werk. Toch was het een warm welkom de mensen waren vriendelijk en respectvol naar elkaar. Het was een warm bad en fijn om in een veilige omgeving weer meer in de maatschappij te staan.

Verhuizing
Eind 2009 verhuisde ik naar Amersfoort om daar te gaan samen wonen met mijn (nu) ex. De sociale werkplaats was daar totaal anders dan wat ik had ervaren in IJsselstein. Het was veel groter en drukker. Het was enorm wennen voor mij en ik voelde me absoluut niet thuis.
Eind 2012 mocht ik kiezen of ik op de sw wilde blijven of terug de Wajong in wilde en ik koos voor de Wajong. Ik voelde dat ik toe was aan een volgende fase. Ik had het heel moeilijk gehad op de sw in Amersfoort maar het heeft me wel harder gemaakt.

Het begin van een mooie reis van ontwikkeling
Ik wist op dat moment nog niet goed wat ik wilde doen of wat mijn mogelijkheden waren. Uiteindelijk besloot ik om in 2013 weer een opleiding te gaan volgen. Ik dacht toen ik eraan begon vooral: ‘Ik zal laten zien dat ik meer kan dan mijn omgeving denkt.’ ik leerde gaandeweg tijdens stage en opleiding dat MBO 3 een professionele beroepshouding vereist. Ik leerde mijn kwaliteiten kennen en ook mijn beperkingen onder ogen te zien. Ik weet nu dankzij mijn opleiding: Ik kan een heleboel mits ik mijn grenzen in de gaten blijft houden.

Wereld van verschil
Ik heb eindelijk het beroep gevonden dat echt bij me past. Vroeger was ik vooral heel kwetsbaar maar door de opleiding ben ik volwassener en sterker geworden. Ik kan nu voor anderen zorgen omdat ik goed voor mezelf gezorgd heb. Met mensen werken is werken met je hart en laat dat nu net iets zijn wat ik graag doe. Als ik mezelf vergelijk met hoe ik nu ben en hoe ik was aan het begin van de opleiding is dat echt een wereld van verschil en ik ben blij met alles wat ik bereikt en geleerd heb.

Ontwikkeling en toekomst
Ik kan nu met mijn achtergrond en ervaring mensen die kwetsbaar zijn beter begrijpen en de juiste begeleiding bieden die ze nodig hebben. Mensen voelen zich snel op hun gemak bij mij omdat ik mezelf een rustige houding heb aangemeten. Ik weet dat ik nog een boel te leren heb maar ik sta er voor open om mezelf verder te blijven ontwikkelen. Ik hoop gewoon dat ik de kans krijg mezelf te laten zien in een baan waar begrip is voor wie ik ben en wat ik kan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten