dinsdag 23 augustus 2016

Dromen komen uit!

Vrijheid blijheid
Ik zat net lekker te genieten van de warmte van de zon en ineens besefte ik hoe fijn het is dat ik alle tijd voor mezelf heb. Ik ben altijd zo bezig met wat ik niet heb dat je vergeet stil te staan bij wat je wel hebt. Het is heerlijk om gewoon in het zonnetje te kunnen zitten zonder allerlei verplichtingen zeker na alle regen van gister. Gister was een werkdag voor mij, wat erg prettig was want ik hou ervan om lekker bezig en onder de mensen te zijn. Ik werk van 9:15 tot 16:00. De volgende dag ben ik dan meestal erg brak van het heen en weer rennen de hele dag en moet ik rust nemen voor mezelf. Gelukkig heb ik hiervoor dus de gelegenheid.


Een nieuw begin
Afgelopen vrijdag had ik een kennismakingsgesprek bij een nieuwe organisatie waar ik vrijwilligerswerk ga doen. Het is een gesloten afdeling in een verzorgingshuis waar mensen met gevorderde dementie wonen. Een nieuwe en pittige uitdaging. Ik heb er zin in om weer veel nieuwe dingen te leren en nieuwe situaties aan te gaan. Tijdens het eerste gesprek ben ik meteen eerlijk geweest en heb ik verteld dat ik een beperking heb. Ik wil me vanaf nu namelijk niet meer beter voor doen dan ik ben dan leg je namelijk de lat veel te hoog voor jezelf.
Gelukkig werd er goed op gereageerd het was geen probleem om mij wat extra begeleiding te geven in het begin.


Het regent inzichten :)
Toen ik later thuis kwam besefte ik ineens hoe fijn het is dat ik nu goed kan uitleggen wat ik nodig heb. Dat heb ik toch maar mooi van mijn opleiding geleerd. Vroeger kon ik nooit uitleggen wat de beperking die ik heb nou inhoudt, nu snap ik het veel beter. Ik weet dat het belangrijk is dat mensen weten dat er ‘ iets is.’ dan kunnen ze ook rekening houden met mij en daar hoef ik me niet voor te schamen! Het is fijn om op een nieuwe plek te beginnen waar ik mezelf op mijn eigen tempo kan blijven ontwikkelen en nieuwe ervaringen kan opdoen.


Een wereld van verschil
Vanmorgen bedacht ik me dat ik vooral niet moet vergeten hoe ver ik al ben gekomen. Als ik bijvoorbeeld kijk naar de afgelopen 5 jaar dan ben ik enorm gegroeid. 5 jaar geleden werkte ik nog op de Sociale werkplaats in Amersfoort en was ik diep ongelukkig omdat ik vooral werd beoordeeld op wat ik niet kon. Er werd letterlijk voor me gedacht. Dankzij de opleiding die ik met goed gevolg heb afgerond heb ik mezelf uit het beschermde wereldje kunnen tillen en ben ik nu zover dat ik anderen kan helpen. So what dat ik nog niet direct een betaalde baan heb gevonden, mijn tijd komt echt nog wel. Het is al heel wat dat ik weer op de arbeidsmarkt aan het solliciteren ben. Dit had ik 5 jaar geleden nog niet kunnen dromen…over dromen die uitkomen gesproken…. :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten