zaterdag 29 juni 2013

Weer klappen voor de Wajongers

Het gaat niet goed met de economie in Nederland, daar zijn we allemaal inmiddels wel van op de hoogte. Wat me dwars zit is dat er steeds bezuinigd wordt op de kwetsbare groepen in de samenleving. De psychiatrie, de sociale werkplaatsen, de ouderen en nu dan de Wajongers.
Hebben deze groepen niet al genoeg over zich heen gekregen? Wanneer Houdt dit gedonder nu eens op?

‘Iedereen voelt het klappen van de zweep’ wordt er gezegd. Ja natuurlijk maar het lijkt wel alsof de kwetsbare groepen steeds de hardste klappen krijgen. Je hebt er niet altijd zelf voor gekozen om in dit schuitje te zitten het is je overkomen.
Ik wordt heel onrustig van al deze nieuws berichten en ik ben zeker niet de enige. Je kan ook niet alles bijhouden wat er allemaal over wordt gezegd in de media. Ik houdt er zelf niet zo van om het nieuws te volgen ik wordt daar alleen maar somber van.

In deze barre tijden probeer ik moed te blijven houden maar het wordt wel steeds moeilijker. Ik vind het een krom verhaal. Eerst moet je zorgen dat je recht hebt op de Wajong door de bewijzen dat je niet kan werken, en vervolgens bedenken ze dat alle wajongers herkeurd moeten worden en degene die kunnen werken moeten de bijstand in.
Het wordt zo gebracht alsof een groot deel van de wajongers niet wil werken terwijl dit in de meeste situaties helemaal niet zo is.

Je moet altijd zo ontzettend vechten tegen alle vooroordelen die je iedere dag tegen komt over Wajongers. Nu moet je ook nog eens bewijzen dat je écht niets kunt en is dat dan goed voor je zelfbeeld? En als je wel kunt werken is er dan garantie dat je werk krijgt of zit je dan 5 jaar in de bijstand?
Er zijn zo veel mensen die niet goed voor zichzelf op kunnen komen. Is dit dan zo’n makkelijke doelgroep om even over heen te walsen? Wajongers zijn al zo kwetsbaar moet daar dan nog dit een keer overheen? 
Er zijn op dit punt wat mij betreft nog te veel onduidelijkheden en vragen en ik heb ook geen zin om alles wat hier over geschreven en gezegd wordt bij te moeten houden.
Er zou 1 duidelijk punt moeten zijn waar je alle informatie kan terug vinden.

In mijn geval is het zo dat ik de Wajong nodig had om mezelf verder te ontwikkelen.
Ik zelf heb er alles aan gedaan om mijn afstand tot de arbeidsmarkt zo klein mogelijk te houden. Ik heb in de wsw gezeten omdat ik een beschermde werkplek nodig had, ik heb vrijwilligerswerk gedaan voor Hoezo Anders en de Broekriem ik schrijf me suf om mijn situatie goed neer te zetten en dan krijg je dit er ook nog bij. Moet ik straks de bijstand in omdat ik wel kan werken? Ik kan wel werken maar ik kan niet overal zo maar neergezet worden! Sommige mensen hebben aanpassingen nodig of meer begrip dan een ander. Ik wil niet weer straks thuis komen te zitten omdat ik op de verkeerde werkplek gedumpt wordt.

Nu is mijn situatie iets zekerder omdat ik weer naar school ga. dit is deels ook omdat ik anders helemaal niet meer aan de bak kom.  Ik heb te weinig ervaring en met mijn achtergrond durven veel werkgevers het gewoon niet met me aan. Terwijl ik wel heel veel te bieden heb! Hoe zit het dan met alle andere Wajongeren? Wat is hun situatie? Wordt daar wel naar gekeken of helemaal niet? En hoe lang zit je dan in de bijstand als je wel kunt werken? Komen er straks niet nog hele groepen mensen meer bij de voedselbank door deze nieuwe maatregel?
Vanuit de politiek heb je zo makkelijk praten, maar je praat over ‘die doelgroep’ en niet met de mensen zelf!
Wat mij betreft zitten er nog te veel haken en ogen aan dit hele verhaal.

4 opmerkingen:

  1. Plus nog al die ex-wajongers die goedgekeurd niet de bijstand in kunnen omdat ze tegen een huishoudtoets of een vermogenstoets aanlopen. Duizenden zullen hun inkomen naar nul zien gaan zonder enig perspectief op een normaal leven. Het is misdadig zoals Samsom, Asscher en Klijnsma omgaan met de meeste kwetsbare mensen op de arbeidsmarkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik maak mezelf nog liever van kant dan dat ik bij de sociale dienst ga aankloppen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben zelf zwaar autist met leer beperking, school heb ik niet gehad dankzei kut ouders.

    al sinds 18e werkloos en in wajong ben nu 28

    Laatste 5 jaar ge probeert krijg niks van de grond vrijwiligers werk hou ik niet vol, hulp met zoeken van werk krijg ook niet.

    Ik zit in de awbz via RIBW krijg daar ook begeleiding.

    Als ik vraag om hulp wordt continu herhaalt dat betaalt werk onmogelijk is, krijg dus geen hulp.

    intussen heb ik veel stress de laatste tijd ook vanwege onduidelijke situatie kwa wajong, ik heb tmj dysorder in kaak gewricht en tinnitus sinds 27 oktober 2012

    Ik kom nu al nouwelijks rond.........

    Ik denk dat als ik mijn wajong kwijt raak zelfmoord ga plegen, want toekomst heb ik niet.

    ik heb ook nooit gewerkt of school gehad, dus mijn kansen op werk is al 0,0%

    Eerst vanwege discriminatie want niemand wil een autist in dienst nemen anyway.

    Die plannen om bedrijven werkgevers boetes te geven stellen niks voor het verlies wat ze leiden als ze je inhuren is veel hoger dan de boete ook al krijgen ze subsidie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een onzekere tijd voor wajongers, hoe zal het gaan met de aangekondigde herkeuringen...welke uitkering mag je behouden en hoe gaat het dan verder...Met betrekkig tot alle soorten uitkeringen proberen we aan de kaak te stellen wat er niet goed gaat en je kunt er info delen. Van harte welkom op Meldpunt Misstanden Uitkeringen. Samen staan we een beetje sterker om verbetering te bewerkstelligen in dat wat niet goed gaat m.b.t. uitkeringen. Zie https://www.facebook.com/groups/177207305762866/

    BeantwoordenVerwijderen