zondag 6 oktober 2013

Eindelijk compleet!

De mensen die me enigzins volgen op twitter, facebook of mijn blog weten wel dat ik inmiddels stage loop in de zorg en dat dit heel goed gaat. Ik voel me voor het eerst in mijn leven écht compleet! Het is net alsof ik dat ene lang gezochte puzzelstukje eindelijk heb gevonden.

Het gaat goed!
Ik evalueer regelmatig met mijn praktijkbegeleidster op mijn werk hoe het gaat. Gelukkig is zij tot nu toe erg tevreden over mij. Ik heb een goed contact met de bewoners en het wassen gaat goed tot nu toe. Eerst zag ik er erg tegen op om dit te doen maar eigenlijk valt het best mee. De mensen zijn vooral erg blij dat ze geholpen worden. Je moet het ook maar accepteren als je ouder bent dat je niet meer alles zelf kan!

Aanvoelen wat mensen nodig hebben is belangrijk
Werken in de zorg is fijn en dankbaar werk. Het moet je natuurlijk wel liggen, maar bij mij lijkt alles heel natuurlijk te gaan. Ik kan goed aanvoelen wat de mensen prettig vinden en dat is erg belangrijk. Zo is er een meneer van al 92 jaar oud. Hij is dit jaar zijn vrouw verloren en is daar natuurlijk erg verdrietig om. Hij is in de rouw. Ik vind het naar voor hem dat hij zich zo voelt dus probeer ik zo goed mogelijk voor hem te zorgen. Hij kan best veeleisend en dominant zijn, dan wil hij zijn gehoorapparaten hebben en wil hij het liefst dat je die meteen pakt. Dat kan natuurlijk niet altijd, je bent vaak met andere dingen bezig. Dan moet hij even geduld hebben.
Niet iedereen kan goed met hem omgaan, sommige collega’s vinden hem irritant. Ik merk dat het mij niet zo veel doet dat hij zo veeleisend is. Van de week ging ik heerlijk met hem buiten in het zonnetje zitten, ik vind het fijn  om te zien dat hij hier zo van kan genieten! Hij doezelde heerlijk weg, en ik zat zelf ook te genieten van de zon onder werktijd.

Zorgen voor je medemens!
Ik vind mijn stage plek ontzettend leuk. Er wordt veel georganiseerd voor de bewoners. De mensen zijn blij en de collega’s zijn enthousiast. Pas zei ik tijdens de lunch dat ik graag goed voor de bewoners wil zorgen. Toen zei een collega: ‘Dat straal je ook helemaal uit!’ Nou, dat is toch een mooi compliment? Ik werk op deze werkplek helaas ‘maar’ een jaar. Ik hoop eigenlijk hier wel langer te kunnen blijven maar voor de Wajong moet ik een betaalde leerplek vinden. Ik ben benieuwd wat de toekomst verder nog zal brengen, voorlopig ben ik hier erg tevreden en op mijn plek!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten