vrijdag 25 oktober 2013

Plannen en overzicht

Plannen is iets wat iedereen denk ik wel moeilijk vind. De Eén kan het net wat beter dan de ander. Vooral als je vcfs hebt is overzicht houden heel belangrijk. Als ik mijn overzicht verlies ben ik de draad helemaal kwijt. Dan ben ik een tijdje van slag en kan ik mijn dagelijkse dingen niet goed meer doen. Mijn grenzen aangeven is voor mij dus belangrijk.

Wanneer doe je wat?
Sinds ik weer naar school ga heb ik het een stuk drukker dan voorheen. Ik moet meer ballen in de lucht houden. Het is een hele uitdaging voor mij om alles goed te blijven volhouden. Toch geeft het werken me ook veel rust en energie. Nu ik eenmaal het ritme weer te pakken heb vind ik dat heel prettig. School is een grote stress gever. Ik moet zorgen dat ik het huiswerk op tijd maak en niet alles uitstel tot het laatste moment. Dit vind ik best lastig want als ik gewerkt heb dan ben ik savonds gewoon moe. Ik doe dan thuis de dingen die gedaan moeten worden, ik kook, doe wat huishouden en zorg voor de beesten. Daarna wil ik rust aan mijn hoofd.

Vrienden
Ook mijn vrienden kring probeer ik zo goed mogelijk bij te houden. Toch moet ik helaas wel vaker afzeggen dan voorheen. Ik heb meer rust nodig. Gelukkig weten en begrijpen de meeste vrienden die ik heb dat ik dit nodig heb. Je hebt niks aan mensen die je alleen maar energie kosten. Ik heb daar op dit moment geen ruimte voor. Ik moet duidelijker mijn grenzen aangeven. Gelukkig heb ik dit in de afgelopen paar jaar goed geoefend. Nu kan ik het in de praktijk uitvoeren. Zo zie je maar, iedere periode is een periode om te leren. De ene keer leer je wat anders wat je nodig hebt voor een volgende periode dan de andere keer. 

Energie
Soms vind ik het wel jammer dat ik niet alles kan doen wat ik wil. Ik moet nu eenmaal keuzes maken. Ik wil mezelf niet voorbij rennen. Ze zijn sinds gister bezig met de verbouwing bij ons. Ze willen de flats renoveren. De kozijnen worden vervangen, we krijgen nieuwe ramen en een verwarmingsketel. Al met al een boel lawaai en chaos. Ik merk dat ik savonds helemaal op ben van alle herrie. Helaas heb ik de laatste tijd weer wat vaker last van hoofdpijn.
Ook nu moet ik dus goed mijn rust nemen en mijn grenzen aan geven. Dit is een hele uitdaging voor me. Ik laat me niet kennen. Ik doe wat ik moet doen en neem rust wanneer ik dat nodig heb. Dat zou iedereen moeten doen!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten