dinsdag 3 december 2013

Een keuze maken


Ik doe op dit moment de opleiding maatschappelijke zorg. Dit is een MBO 3 opleiding. Ik werk twee dagen in de zorg en één dag op de dagbesteding. Volgend jaar moet ik een keus maken welke richting ik op wil gaan. Wil ik de zorg in of wil ik activiteiten begeleidster worden?

Het is natuurlijk belangrijk te weten wat je het leukst vind om te doen. Ik vind allebei de richtingen leuk. Werken met mensen spreekt mij erg aan. Ik krijg een goed gevoel als ik een ander kan helpen, of als ik zie dat mensen het fijn vinden als ik er ben.

Wat ik lastig vind bij de dagbesteding is dat je steeds nieuwe activiteiten moet bedenken. Je moet creagief en orgineel zijn en elke dag iets nieuws bedenken. Wel is de dagbesteding vooral overdag en altijd op dezelfde dagen en uren. Het werk aanbod is echter niet breed, er wordt helaas flink bezuinigd op dit beroep.

De zorg is wat dat betreft makkelijker, maar als ik hier voor ga worden me meer moeilijker werkzaamheden aangeleerd. Ik zal dan medicijnen gaan uitdelen en insuline spuiten. Dit lijkt me best moeilijk. Ook draai je in de zorg wisselende diensten.\k ben wel flexibel maar gezien ik veel rust nodig heb weet ik niet of ik dat aan kan. Ook weet ik niet of mijn tempo snel genoeg is.

Van te voren weet je natuurlijk niet of je iets wel of niet kan. Zo had ik een paar maanden geleden nooit gedacht dat ik nu mensen zou wassen. Of dat ik 4 hele dagen aan het werk zou kunnen zijn. Voorheen heb ik heel lang 16 uur gewerkt of maar 2 dagdelen. Dan is dit wel een heel verschil. Het is lastig te beslissen welke richting het verstandigst is en welke het beste bij mij past. OF zou ik toch iets anders moeten doen? Ik wil gewoon niet weer negatieve ervaringen omdat ik straks toch niet snel genoeg ben met inwerken omdat je dan alles moet weten. Ik probeer er niet te veel bij stil te staan, een mens lijd het meest van het lijden dat hij vreest!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten