vrijdag 2 november 2012

Bijzondere vriendinnen



Mijn bijzondere vriendinnen

Ik heb een leuk en mooi groepje vriendinnen. Dit is niet altijd zo geweest. Ik heb lang in een depressie gezeten en dan heb je geen ruimte of energie voor vriendschappen. Ik stond er in ieder geval niet voor open. Ik wou wel, maar het lukte niet. Lange tijd heb ik maar 1 vriendschap kunnen onderhouden en dat was ook voornamelijk doordat zij heel trouw is.  Ze liet me niet in de steek toen ik het zwaar had. Hier ben ik haar nog altijd heel dankbaar voor.


Pas op mijn 25e kreeg ik eindelijk de rust en ruimte die ik nodig had. Ik kwam in de Wajong terecht. Dit was voor mij heel fijn. Ik kon nu op mijn eigen tempo mezelf ontwikkelen. Ik ben hier nog altijd heel dankbaar voor. Nu had ik de tijd en kon ik voor andere mensen open staan. Ik voelde me niet meer zo onder druk gezet door de maatschappij. Ik ging dagbesteding en vrijwilligerswerk doen. Op de dagbesteding leerde ik nieuwe mensen kennen die me accepteerden zoals ik was. Voor het eerst voelde ik dat ik er ook mocht zijn.


Langzamerhand bouwde ik zelfs vriendschappen op. Het mooie van mijn vriendschappen is dat iedereen zijn eigen verhaal heeft. Elke vriendin heeft iets waardoor dingen die voor anderen vanzelfsprekend zijn dat voor ons niet is. Dit maakt dat je je verbonden voelt met elkaar. Je begrijpt elkaar. Je hoeft je niet beter voor te doen dan je bent.


Zo heb ik bijvoorbeeld regelmatig dat ik een afspraak op het laatste moment moet afzeggen. Mijn vriendinnen proberen hier zo goed mogelijk rekening mee te houden. Zij hebben er immers ook niets aan als ik geen energie heb om dingen te ondernemen omdat ik hoofdpijn heb of chagrijnig ben. 2 vriendinnen hebben PDD-Nos, voor hun is het moeilijker als ik op het laatste moment moet afzeggen, zij willen graag duidelijkheid en plannen alles zorgvuldig. Hier kan ik helaas niet altijd aan voldoen maar gelukkig kunnen we elkaar hier aardig in tegemoet komen.


Mijn vriendinnen. Lief mooi en bijzonder gewoon omdat ze zijn zoals ze zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten