zondag 11 november 2012

Dagbesteding moet blijven!

Er moet bezuinigd worden. Sinds het regeerakkoord bekend is lees ik overal verontrustende berichten over de chronische zorg en o.a. de dagbesteding. Wordt de dagbesteding werkelijk afgeschaft? Maar dat kán echt niet goed zijn. waar moeten dan al die mensen heen die niet ‘gewoon’ kunnen werken maar die het wel fijn vinden om onder de mensen te zijn?

Ik spring terug in de tijd naar 2005. Ik ging in een re-integratieproject en omdat ik niks om handen had (ik zat al 2 jaar werkloos thuis gek te worden) werd ik op de dagbesteding geplaatst. Ik ging creativiteit en tekenen volgen op het Kluster in Nieuwegein. Ik was blij dat ik ergens naar toe kon. Als ik nergens naar toe hoef blijf ik namelijk binnen zitten. Ik houdt er niet van om zonder doel naar buiten te gaan. Dan voel ik me doelloos. kortom ik kwam weer onder de mensen. Nu voelde ik me ook hier niet helemaal op mijn plek, de mensen die hier kwamen hadden namelijk veelal een psychiatrische achtergrond of waren veel oudere mensen. Velen waren opgenomen geweest en nog steeds herstellende.

Ikzelf had wel therapie gehad maar ik was (gelukkig) nooit opgenomen geweest. Ik voelde me dus ook hier niet helemaal thuis wat de mensen betreft. maar goed, ik was blij dat ik even wat te doen had die halve dagen in de week. Dat breekt je week en dan gaat de tijd net sneller dan wanneer je maar altijd thuis zit. Alleen daarom al is dagbesteding heel belangrijk voor veel mensen. Het zorgt ervoor dat je niet zo geïsoleerd raakt van de samenleving. Willen we immers niet liever dat iedereen goed in zijn vel zit en zijn steentje kan bijdragen aan deze samenleving of willen we dat velen de boot missen en achter de geraniums blijven zitten? Dan krijg je uiteindelijk alleen maar meer kosten...

Cirkels zijn er om te doorbreken. De maatschappij heeft het moeilijk. Wat eens een tolerant land was lijkt nu alleen maar om je eigen hachje redden te gaan. Is dit wat we willen dan? Willen we dat de maatschappij keihard en gevoelloos wordt? Dat de mensen om wie we geven de minder validen, de ouderen, de werklozen, de chronisch zieken, de psychiatrische patiënten, de sociale werkplaatsen de nieuwe generatie en noem het maar op allemaal buiten het bootje gaan vallen? Dat wordt wel erg druk daar in het water dan. En wie gaat er in hun levensonderhoud voorzien? Er is zoveel talent wat op deze manier verspilt wordt. Zonde!
 

Ook wordt de druk op de (nog) werkende mens enorm veel hoger omdat er zoveel meer geëist wordt van de werkende mens. We zijn toch geen robots? We kunnen niet allemaal op onze tandvlees blijven lopen! Als er nu meer tijd en aandacht zou zijn voor de mensen die dat nodig hebben en die ook veel potentie hebben dán zou de nu werkende mens minder druk voelen en dus minder ziekmeldingen. Vele handen maken licht werk.

Goed ik ben maar één persoon in deze maatschappij  maar ik kan met sommige dingen uit ervaring spreken. Ik weet hoe sommige dingen gaan. Nee ik weet niet veel van politiek maar dat hoeft ook niet. Ik volg niet elke avond het nieuws ik spreek liever de mensen zelf wel. Dan hoor je ook wat je moet weten om te zien dat het zo niet de goede kant op gaat. Ja bezuinigingen zijn nodig. maar hoeveel bloed moet er vloeien, hoeveel levens moeten er achter de geraniums terecht komen voordat dit veranderd?

2 opmerkingen:

  1. Soms snap ik liberalen niet. Ze willen dat het individu geen strobreed in de weg gelegd wordt, maar zijn vaak te beroerd om bijvoorbeeld de dagebesteding voor mensen met een beperking te ondersteunen. Ik vind het maar goed dat er vanuit de maatschappij zoveel steunbetuigingen zijn geweest voor het behoud van deze centra: solidariteit is nog niet de wereld uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is elke verkiezingen weer een hete aardappel. Gelukkig blijft de dagbesteding gewoon bestaan, het is zo ontzettend nodig. De zoon van een goede vriendin van me heeft dagbesteding nodig. Ze zou niet weten wat ze zou moeten zonder.

    BeantwoordenVerwijderen