dinsdag 11 februari 2014

Angsten overwinnen en doorgaan!

Vertrouwen
Afgelopen maandag was ik weer op school. Ik had me er eigenlijk al op ingesteld dat ik moest stoppen met de opleiding omdat ik was gestopt op mijn stage. Gelukkig hoefde dit niet. Ik ben hier nu toch wel blij om. Ik vind het een erg leuke klas waar ik in zit en ik voel me op mijn gemak. Ik heb zelfs al een presentatie gedaan over VCFs voor de klas en dus verteld over mijn syndroom. Ze reageerden hier erg goed op. Ik ben heel blij dat ik dit heb gedaan het helpt mij steeds beter mensen in vertrouwen te nemen om hier over te vertellen.


Begrip
Vroeger dacht ik altijd dat mensen mij nooit zouden begrijpen, ik begreep mezelf al niet eens dus hoe kon een ander mij dan begrijpen? Verschillende ervaringen hebben mij geleerd dat de ene persoon je beter begrijpt of kan inleven dan een ander persoon. Je hebt ook mensen die doen alsof ze je begrijpen maar het eigenlijk niet doen. Dat vind ik persoonlijk veel vervelender want dan loop je achteraf alsnog een deuk in je zelfvertrouwen op. Zeg dan liever meteen dat je het niet begrijpt.


Overzicht
Toen ik 2 weken geleden stopte wist ik niet of ik door kon gaan met de opleiding. Ik ging er maar van uit dat ik moest stoppen hoewel ik dit erg jammer vond. De zorg is voor mij te zwaar en dagbesteding vind ik heel leuk maar het lijkt me erg moeilijk om een groep van 10 mensen helemaal zelf te leiden. Alle verantwoordelijkheid is dan voor jou. En er is zoveel wat er dan bij komt kijken! Ik dacht bij mezelf dat gaat mij nooit lukken. Ik vind het soms al moeilijk om overzicht te bewaren voor mezelf laat staan dat ik dat voor een hele groep moet doen!


Jezelf tijd geven
Nu had ik vorige week een gesprek met mijn studiebegeleider en we hebben besproken wat verstandig is om te doen. Als ik een andere opleiding zou kiezen loop ik waarschijnlijk tegen dezelfde angsten aan. Dit is waarschijnlijk ontstaan door negatieve ervaringen in het verleden maar ook omdat mijn beperking wat dat betreft lastig is te doorgronden. Wat zijn mijn mogelijkheden en wat zijn mijn valkuilen? Mijn studiebegeleider vond dat ik mezelf de tijd moest geven om het te leren. En daar had hij gelijk in. Ongeduldig als ik ben wil ik alles meteen kunnen...Tsja dat lukt natuurlijk niet.


Toekomst
Nu heb ik binnenkort een kennismakingsgesprek bij een nieuwe organisatie en ik hoop dat ik hier meer zelfvertrouwen kan leren. In de volgende periode moet ik leren omgaan met veranderingen, nu dit is al een hele grote. Ik ben benieuwd wat de toekomst nog allemaal zal brengen en ik probeer er niet bang voor te zijn. Angst werkt alleen maar belemmerend. 



1 opmerking: